20px

DESCRIERE CIPRU

Cipru este o insula din Marea Mediterana Orientala, a treia ca marime. Este situata in sudul Turciei (70 km), la mica distanta de coastele Orientului Apropiat (100 km) si la 500 de km de Egipt.
Dupa profilul geografic insula Cipru se afla in Asia. Insula e ocupata pe 2/3 din suprafata de Republica Cipru, care este stat membru al Uniunii Europene de la 1 mai 2004. Restul de 1/3 al insulei este ocupata de Republica Turca a Ciprului de Nord (TRNC), care a fost proclamata dupa interventia militara turca din anul 1974. Cele mai vechi ramasite umane de pe insula Cipru dateaza din mileniul al X-lea i.e.n., precum cele din satul neolitic Khirokitia. In Cipru se gasesc unele dintre cele mai vechi puturi de apa din lume. Cipru a fost colonizat de catre micenienii greci in doua valuri, in mileniul al II-lea i.e.n. Situat intr-o locatie strategica in Orientul Mijlociu, acesta a fost ulterior ocupat de mai multe puteri majore, precum Imperiul Asirian, Egiptul Antic si Imperiul Persan, dupa care a fost capturat in anul 333 i.e.n. de catre Alexandru cel Mare. Ulterior a fost sub ocupatie a Egiptului Ptolemaic, Imperiului Roman si Bizantin, califatele arabe (pentru o perioada scurta), dinastia franceza Lusignan si Venetiei, dupa care a fost sub ocupatie otomana timp de peste trei secole intre 1571 si 1878 (de jure pana in 1914). Ciprul a fost plasat sub administratie britanica in 1878 si anexat oficial de Marea Britanie in 1914. Partitia Ciprului si crearea unui stat turc in nordul insulei a devenit o politica a liderilor ciprioti turci si a Turciei incepand cu anii 1950. Liderii turci au promovat anexarea Ciprului de catre Turcia deoarece ei considerau Ciprul ca fiind o "extensie a Anatoliei". Pe de alta parte, inca din secolul al XIX-lea, majoritatea cipriotilor greci si biserica ortodoxa promovau unirea cu Grecia, care a devenit o politica nationala greaca in anii 1950. In urma violentelor nationaliste din anii 1950, Ciprul a obtinut independenta in 1960. Cu toate acestea, violenta intercomunala dintre cipriotii greci si cipriotii turci a continuat si dupa obtinerea independentei, in urma carora mai mult de 25.000 de cipriotii turci au devenit refugiati. La 15 iulie 1974, o lovitura de stat a fost organizata de nationalistii greci ciprioti si de o parte a juntei militare din Grecia intr-o incercare de a uni Ciprul cu Grecia. Aceasta actiune a precipitat invazia turca a Ciprului, care a condus la capturarea teritoriului actual al Ciprului de Nord. In perioada invaziei si de dupa, peste 150.000 de ciprioti greci si 50.000 cipriotii turci au fost refugiati in partea sudica respectiv nordica a insulei. Republica Turca a Ciprului de Nord este creata in anul 1983 in partea de nord a insulei. Aceste evenimente si situatia politica care a rezultat in urma invaziei sunt chestiuni care se disputa si astazi. Republica Cipru are suveranitate de jure asupra insulei Cipru si apelor din jur, cu exceptia bazelor militare britanice Akrotiri si Dhekelia, administrat ca zone de suveranitate. Cu toate acestea, Republica Cipru este de factori impartita in doua parti principale; zona de sub controlul efectiv al Republicii, care cuprinde circa 59% din suprafata insulei, si zona de nord, administrata de Republica Turca a Ciprului de Nord, care este recunoscuta doar de Turcia, acoperind aproximativ 36% din suprafata insulei. Comunitatea internationala considera ca partea de nord a insulei este teritoriu al Republicii Cipru sub ocupatie de catre fortele armate turcesti.

  
Cipru este o destinatie turistica majora in Marea Mediterana. Cipru are o economie avansata, cu venituri ridicate si un Indice al Dezvoltarii Umane foarte ridicat. Republica Cipru este un membru al unor organizatii internationale precum Francofonia si Comunitatea Natiunilor si a fost un membru fondator al Miscarii Tarilor Nealiniate, pana cand a aderat la Uniunea Europeana la data de 1 mai 2004. La data de 1 ianuarie 2008, Republica Cipru a aderat la zona euro.

GEOGRAFIE
Includerea Ciprului intre statele care apartin Europei sau Asiei a fost de-a lungul timpului controversata. Daca din punct de vedere istoric-cultural insula Cipru se poate considera un stat european (acest argument este sprijinit majoritar de cand aceasta face parte din Uniunea Europeana), din punct de vedere geografic pare sa apartina, dupa logica, unui teritoriu care face parte de drept din continentul cel mai apropiat, continentului asiatic. Rezulta ca Cipru poate fi mentionat ca un stat european sau asiatic, dupa criteriul ales. Insula Cipru, a treia insula ca marime din Marea Mediterana, este situata in Marea Mediterana Orientala la sud de coastele Turciei. Are o suprafata de 9250 km², din care 3355 km² apartin sectorului turco-cipriot si 5% bazei militare britanice. Intinderea coastelor cipriote insumeaza 648 km. Cipru, printre altele, constituie avanpostul cel mai sudic si de asemenea cel mai estic al Uniunii Europene in Mediterana.

Relieful insulei este alcatuit din doua lanturi montane: Kyrenia ce se inalta din nordul Peninsulei Karpas si a Peninsulei Troodos, in nord-vest se inalta Muntele Olimp (1953 m) punctul cu cea mai mare altitudine din insula. Campia fertila centrala Mesaoria separa doua lanturi de munti acoperiti de paduri bogate: la nord Pentadaktylos si la sud cea mai impozanta parte a Muntilor Troodos, cu centrul in Varful Olimp.

HIDROGRAFIE
Hidrografia tarii este aproape irelevanta. Totusi sunt importante cursuri de apa. Singurele rauri care au un regim de curgere regulat sunt Yialias si Peidos, ambele cu o lungime de aproximativ 100 de km.

CLIMA
Clima insulei este de tip mediteraneean, cu veri calde si uscate si ierni temperate. Anual pe insula cad 500 mm de precipitatii predominant in timpul iernii. In zonele interioare insulei aerul este uscat-secetos ce favorizeaza aparitia incendiilor de padure. Deseori pe insula sunt prezenti curenti de aer cald.
Clima calda a influentat peisajul facandu-l ideal pentru arbori precum maslinul. Iarna, pe varfurile din Troodos ninge la o temperatura de 2 °C.

CULTURA PLANTELOR SI CRESTEREA ANIMALELOR
Cipru este o insula caracterizata de plantatiile de tip mediteraneean. Pamantul care trebuie cultivat este arid, similar celui grec. Culturile adaptate pe aceste terenuri sunt de maslini, care reprezinta productia principala, lamai si alte varietati de pomi fructiferi resistenti la seceta in verile cipriote. Se cresc oi si cateva rase de capre.

POPULATIE
Populatia insumeaza 970 000 de locuitori si o densitatea de 105 loc./km². Etnie Conform ultimului recesamant official din anul 1960 imediat dupa independenta nou aparutei Republica Cipru, populatia era alcatuita in proportie de 78 % din greco-ciprioti, 18 % din turco-ciprioti, ramanand 4 % alte etnii. Comunitatea greaca si cea turca impartasesc multe dar mentin identitati distincte bazate pe religie si legaturi profunde cu Grecia si Turcia. Anterior invaziei turce, cele doua comunitati locuiau dispers in teritoriul insulei, dar imediat dupa 1974 demarcarea a fost facuta din cauza unei separari geografice a populatiei fortata de razboi: in partea de sud, populatia de etnie greco-cipriota reprezenta 95 % din total, in timp se in partea de nord etnia turco-cipriota reprezenta 98 %. Acest lucru se datoreaza deportarii a 200 000 de greco-ciprioti din partea de nord spre cea de sud. Bunurile lor au fost confiscate si simbolurile lor religioase au fost distruse in mare parte. Acelasi lucru s-a intamplat cu populatia turca in partea de sud a insulei. Razboiul din 1974, ultimul din seria de conflicte inter-etnice iscate in Cipru in care au fost dispute deosebit de sangeroase, lupta pentru familie si comunitate fiind greu de conciliat; puterile politice din acea vreme au decis sa rezolve aceasta problema printr-o purificare etnica dubla si reciproca. Dupa invazia din 1974 de catre Turcia, 150 000 de turci au fost transferati din Anatolia sau au decis sa se stabileasca in partea de nord a insulei. Proclamata fiind Republica Turca a Ciprului de Nord se acorda schimbarea de cetatenie. Acest lucru a dus reprezentarea turca la aproape 30% din populatia insulei. Aceste date sunt contestate, cu toate acestea, in ipoteza in care Republica Turca a Ciprului de Nord nu este recunoscuta de ONU si de comunitatea internationala (cu exceptia Turciei) la fel cum nu are dreptul de a crea noi cetateni, prin urmare, continua sa fie considerata ca fiind cetateni turci. Rezultatul acestei situatii este ca estimarile cu privire la componenta etnografica din populatia insulei variaza intre intervalul de valori raportate. Schimbul fortat de populatie si aducerea de cetateni turci din Anatolia sunt principalele motive care impiedica consolidarea celor doua parti de pe insula. In referendumul din 2003 marea majoritate a cipriotilor greci au spus “nu “ integrarii neconditionate cu partea de nord.

LIMBA
Limba greaca este vorbita in sudul insulei, limba turca in partea de nord. In realitate, aceasta divizare vine dupa interventia militara turca in Cipru din 1974, in care cipriotii greci din partea de nord au fost expulzati in sud. Totusi, din punct de vedere istoric, limba greaca in varianta sa cipriota era vorbita de 82% din populatia si era vorbita pe scara larga in toata insula. Restul populatiei vorbeste limba turca. Ca urmare a dominatiei britanice este utilizata si limba engleza. Este folosit un dialect al limbii arabe tip Syro-palestinian pe cale de disparitie vorbita de comunitatea maronita Kormakiti, provenit de la crestinii maroniti libanezi din sec. XII (sursa: Dialectologia Araba, 2008)

RELIGIE
Astazi grecii sunt de religie ortodocsi reprezentand 80 % din populatia insulei (peste 700.000 de locuitori). Alte minoritati sunt formate din turci (18 % din populatie, de religie musulmana) pentru cea mai mare parte a insulei in care controlul a fost preluat de catre Turcia in 1974. Este prezenta, de asemenea, o minoritate armeano-catolica, una maronita ( Arhiepiscopia din Cipru), in plus fata de catolicii de rit latin. Numarul catolicilor cipriotii se ridica la aproximativ 25.000 de credinciosi. In perioada 4-6 iunie 2010 s-a desfasurat Vizita Apostolica in Cipru a Papei Benedict al XVI-lea, timp in care s-a celebrat Sfanta Masa pe stadionul Elefteria din capitala tarii, Nicosia, cu ocazia publicarii “Instrumentum Laboris” a Ansamblului special pentru Orientul Mijlociu al Sinodului Episcopal programat in octombrie 2010 la Vatican. Aceasta vizita este prima din istorie a unui Papa in Cipru.

UNIUNEA EUROPEANA SI ORGANIZATIA NATIUNILOR UNITE  
MONEDA EURO IN CIPRU
Introducerea pe piata a monedei euro in Cipru a facut ca economia Ciprului sa infloreasca. Raspandirea pe piata a monedei euro a avut loc numai in partea de sud. Actuala moneda a inlocuit vechea moneda adica lira cipriota, cunoscuta de asemenea sub denumirea de lira sterlina a Ciprului. Pentru Cipru, ca orice tara care a adoptat aceasta moneda, trebuia sa fie ales designul pentru monede pentru finalizarea acestora si punerea pe piata cat mai repede. Monedele euro cipriote au fost prezentate in mostra Bancii Centrale a Ciprului in expozitia numismatica a acesteia. Ciudat este faptul ca numele de pe moneda nu a fost inscriptionat in limba engleza, cum s-a procedat cu alte monede pana in acel moment. Se selectase pentru monedele de 1, 2 si 5 eurocenti insertia unei imagine a unor mufloni, animale care sunt pe cale de disparitie din arealul cipriot. Pentru monedele de 10, 20 si 50 de eurocenti se convenise desenul unei nave Kyrenia, iar pentru monedele de 1 euro si 2 euro s-a ales Idolul din Pomos, un personaj din mitologia cipriota, simbol al fertilitatii si prosperitatii. UE si ONU pe numele de inmatriculare auto Numerele de inmatriculare auto din Cipru din trei litere si trei cifre (spre exemplu ADC 132). Caracterele sunt negre si fondul alb pentru numarul de inmatriculare anterior si galben pentru cel posterior. In prezent, materialul utilizat pentru fabricarea lor este plasticul. Pe margini apare sigla scrisa cu majuscule CY pentru Cipru si o banda cu steagul Uniunii Europene sub sigla orasului de origine. Aceeasi numar de inmatriculare este folosit si pentru motocare, TIR si pentru alte tipuri de autovehicule aflate in uzul non-civil. Pentru rezidentii din banda "verde", care imparte insula in doua controlate fiind de catre ONU, numerele de inmatriculare a autovehiculelor nu sunt la fel cu cele din Uniunea Europeana, acestea fiind in subordinea ONU. Lucrurile nu se vor schimba pana cand tensiunile dintre greci si turci nu se vor termina. Numerele de inmatriculare poarta cerul cu stele in cerc, simbolul Uniunii Europene.

Sistemul de guvernare Republica Cipru este de tip prezidential, presedintele este ales in urma votului universal si ramane in functie timp de 5 ani. Parlamentul este format din 59 de deputati alesi o data la 5 ani prin vot universal. Subdiviziunea administrativa Cipru este divizat in 6 districte: - Districtul Famagusta - Districtul Kyrenia - Districtul Larnaca - Districtul Limassol - Districtul Nicosia - Districtul Paphos. Orase principale Capitala cipriota, Nicosia, este orasul principal, ea traieste aceeasi realitate cu cea a natiunii, totusi este impartita in doua parti, cea de origine turca la nord si cea de origine greaca la sud.

 
Capitala este principalul centru in care isi au centrul mari firme, Banca Nationala a Ciprului si ceva industrie de importanta medie. Aici se gasesc, printre altele, cladiri culturale cum ar fi muzeul national, teatrul. Alte orase mai importante sunt: Limassol (al doilea oras ca populatie dupa capitala si principalul port de pe coasta sudica fiind un important centru turistic balnear) si Paphos (oras antic portuar in extremitatea vestica a Ciprului, Kouklia moderna, era cunoscut pentru prezenta unui sanctuar dedicat Afroditei, orasul acum se afla in Patrimoniului Umanitatii), de asemenea sa nu uitam de Larnaca ( oras pe coasta sud-estica, in proximitatea aeroportului principal cipriot). 

ARTA
Istoria artei cipriote se poate subdivide in diferite faze: cea antica datata intre 4000 i. Hr. si 3500 i.Hr. au fost descoperite unelte litice si trace din temple, faza urmatoare in perioada 3500-3000 i.Hr. a adus la lumina ceramica, vase pictate cu decoratiuni geometrice si unelte din piatra; descoperirea resurselor minerale, cum ar fi cuprul, este datata in perioada 3000-2400 i.Hr. cand aceasta e trecuta in istorie ca marea transformare a insulei in mare imperiu in zona mediterana si pentru marea parte ale complexitatii practice, a constructiilor funerare, a statuilor sacre. Dupa datarea bronzului (mileniul II), timp in care insula ajunge la dezvoltare maxima din acea perioada, influentata fiind de exploatarile miniere de extractie a cuprului si exploatare e lemnului pentru constructia de nave, si dovedita de spelndida fortareata Nitovikla, cu ziduri enorme care nu au rezistat, din secolul al VII lea i.Hr. cu perioada de initiere in sculptura bine reprezentata prin statuete de teracota, prin arhitectura cu construire de fortarete si palate cum este Vuni.

TRANSPORT
Transporturile pentru toate tarile din Europa, modul de deplasare ramane cel aerian. Cipru dispune de mai multe aeroporturi, cel mai mare din punct de vedere al traficului si dimensiunii este cel din Larnaca cunoscut ca Aeroportul International Larnaca. Nicosia dispunde de un aeroport dar este secundara ca importanta. Predominat in schimb este Aeroportul International Paphos. Apoi urmatorul este Ercan, aeroport international din nordul Ciprului care este folosit numai de liniile aeriene turcesti. Ciprul are privilegiul de a fi printre natiunile care are o companie aeriana proprie, Cyprus Airways. Compania are sediul la Nicosia si este controlata de guvernul cipriot nu de privati. Compania detine cateva Airbus de mari dimensiuni. Mai precis 3 Airbus A319-Airbus A320 si alte 3 Airbus A330. Destinatiile finale sunt in numar de 29, printre care Zurich si Manchester. Principalul mod de transport pe insula este cel auto. Infrastructura de autostrazi este bine dezvoltata, Nicosia fiind legata prin acestea cu orasele importante ale insulei. Este important de retinut ca circulatia autovehiculelor se face pe partea stanga a drumului, ca in Marea Britanie. Porturile Marea pentru Cipru reprezinta o esentiala forma de schimb si transport commercial, fiind favorizata de pozitia sa in bazinul Marii Mediterane Orientale.

Turismul este popular sub forma maritima dar si balneara, fiind prezente numearoase nave de pasageri pe coastele insulei. Pricipalele porturi comerciale sunt: Famagusta, Kyrenia, Larnaca, Limassol, Paphos, Vassiliko. Flota comerciala se ridica la un numar de 1414 nave. Trenurile In momentul de fata nu exista nici o retea feroviara in Cipru.

Packages title Packages subtitle

City Break title City Break subtitle

Hotel title Hotel subtitle

Cauta zbor catre Cipru in perioada dorita

Activities title Activities subtitle

Transfers title Transfers subtitle

powered by Q Travel Cloud, un produs Acqua Development. Toate drepturile rezervate | 2020
Solicita oferta